Porady z życia wzięte:

  1. Jeżeli z jakiegoś powodu np. zdażenia losowego Pracodawca zatrzymał Cie w pracy w celu jego wyjaśnienia to dopilnuj, aby po zakończeniu czynności przedstawiciel Pracodawcy lub innych służb wpisał godzinę zakończenia czynności w karcie drogowej i potwierdził to stemplem i podpisem. Za ten czas NALEŻY Ci się wynagrodzenie.

  2. Jeżeli dostałeś wezwanie od Pracodawcy na piśmie do zgłoszenia się np. u Kierownika zrób to w dniu w którym pracujesz na pierwszą zmianę. W karcie drogowej napisz, że po zakończeniu ostatniego kursu udajesz się do bazy na pisemne wezwanie. Pojedź bezpośrednio do bazy. Po załatwieniu sprawy zapisz sobie godzinę, poinformuj o tym odpowiedzialną za godziny pracy osobę. Nie zapomnij zachować wezwania lub zrób jego zdjęcie. Za czas potrzebny na dojazd do bazy oraz za czas załatwiania sprawy służbowej NALEŻY Ci sie wynagrodzenie. Jeśli pojedziesz do bazy w innym terminie zrobisz to w swoim wolnym czasie, bez wynagrodzenia.

  3. Przerwa Ustawowa. W karcie drogowej musisz mieć zapisane 16 minut a nie 15 minut. Wynika to wprost z przepisów, które mówią, iż przerwa musi mieć pełne 15 minut (co do sekundy) i aby to siągnąć trzeba odpoczywać przez 16 minut. Przykład: Rozpoczynasz przerwę o 15:00 a kończysz o 15:15. Tak zapisujesz, lecz tak naprawdę rozpoczynasz o 15:00:23, a kończysz o 15:15:05. Niby w minutach się zgadza. W razie kontroli i upierdliwego kontrolera wyjdzie, że zabrakło Ci do pełnych 15 minut tylko 18 sekund. Skutek = brak przerwy ustawowej. Można karać !!!

  4. Przerwa Ustawowa. Jak ją wykorzystać.
    1. Jeżeli Twój czas prowadzenia nie przekroczy 6 godzin - nie należy się przerwa.
    2. Jeżeli Twój czas prowadzenia przekracza 6 godzin - należy się 15 minut przerwy, musisz ją wykorzystać przed upływam 6 godziny pracy.,
    3. Jeżeli Twój czas prowadzenia przekracza 6 godzin ale nie przekracza 8 godzin - należy się dodatkowe 15 minut przerwy,
         a. Możesz wykorzystać przerwę w dwóch postojach po 15 minut każdy, lecz pierwsze 15 minut musi się zakończyć przed upływem 6 godziny pracy,
         b. Możesz wykorzystać od razu 30 minut lecz pierwsze 15 miunut musi się zakończyć przed ukończeniem 6 godziny pracy.
    4. Jezeli Twój czas prowadzenia przekroczy 8 godzin - należy Ci się dodatkowe 15 minut przerwy,
         a. Możesz wykorzystać przerwę w trzech postojach każdy wg. zasad powyżej,
         b. Możesz wykorzystać przerwę w dwóch postojach wg zasad powyżej lecz piewrsza z nich musi być 30 minutowa a druga 15 minutowa, przy czym pierwsze 15 minut przerwy 30-to minutowej musi się odbyć w całości przed ukończeniem 6 godziny pracy. INNE ROZWIĄZANIE NIE WCHODZI W GRĘ,
         c. Możesz wykorzystać przerwę w jednym postoju 45 minutowym, przy czym pierwsze 15 minut musi się odbyć w całości przed ukończeniem 6 godziny pracy.
    ZAWSZE to Ty decydujesz kiedy weźmiesz przerwę i w jakim wymiarze !!! To Ty ponosisz odpowiedzialność !!!

  5. Czy można wykorzystać przerwę Ustawową przed zjazdem do zajezdni. To jest problematyczne. Nie udało mi się uzyskać jednoznacznej odpowiedzi od Państwowej Inspekcji Pracy. Stosując "doopochron" lepiej wykorzystać ją pomiędzy kursami.

  6. Czy można wykorzystać przerwę Ustawową przed wyjazdem lub po zjeżdzie do zajezdni. W ŻADNYM WYPADKU !!!

  7. Uchybienia i skargi pasażerów. To trudny temat i denerwujący do tego. Musimy wypisywać jakieś jałowe informacje dla Pracodawcy, wyjaśniać, udowadniać itd. Po co? Rozwiązanie jest proste. Ja i kilku innych kolegów na uchybienia napisaliśmy do Pracodawcy oficjalne pisemko z żądaniem wyjawienia:
         a. w przypadku uchybienia, bez skargi na piśmie, kto personalnie na nas doniósł, najpewniej jakiś współpracownik oraz
         b. w przypadku skargi na piśmie, przedstawienia pisma w celu ustosunkowania się do niego. NIC na gębę wszystko na PIŚMIE.
    W obu przypadkach z dopiskiem "celem podjęcia dalszych działań, również prawnych".
    DZIAŁA :) SKOŃCZYŁY SIĘ UCHYBIENIA I INNE GŁUPIE, UCIĄŻLIWE POMYSŁY PRACODAWCY.
    Mamy prawo wiedzieć !!! Również Konstytucyjne. Mamy prawo móc się bronić przed oszczerstwami i pomówieniami. Nie powinniśmy tego odpuszczać, bo coraz bardziej będą nas dominować i wytworzą coraz więcej deb*lizmów po to tylko, aby Nam odebrać część wynagrodzenia a później dodać sobie w premiach.

  8. Kiedy opłaca się wziąć dodatkowe godziny pracy. Odpowiedź jest prosta. Zawsze :). Są jednak dni gdy jest to bardziej opłacalne:
         a. Wszystkie godziny "z wolnego", szczególnie te świąteczne lub niedziele = +100% + dodatki,
         b. Dodatkowe godziny powyżej godzin z grafika. Ale tylko wtedy, gdy w grafiku masz przydzielone poniżej 8 godzin a Ty faktycznie przepracujesz do 8 godzin = +100%, powyżej 8 godzin mogą być to tylko 50%,
         c. Dodatkowe godziny w nocy = +100%,

Jeżeli natrafisz na ciekawy problem pracowniczy, warty przedstawienia w tej sekcji kolegom i koleżankom napisz do mnie e-mail.